همه چیز درباره یک جشنواره

این جشنواره همواره هزینه های فراوانی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است
ا ولین نمایش «دِرِساژ» در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر امسال است
فیلم سینمایی «گاباره» به کارگردانی مصطفی الماسی نیز مراحل تولید خود برای رسیدن به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راطی می کند
دیروز آخرین روز ثبت نام فیلم ها برای شرکت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود


ادامه از صفحه نخست
بنابر اطلاعيه روابط عمومی سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر، بعد از تاکید دبیر جشنواره به منظور حرفه‌ای‌تر شدن فضای رسانه‌ها و خروج از برج میلاد که در هشت دوره اخیر میزبان اهالی رسانه در کنار هنرمندان و مدیران بوده است، گزینه‌های موجود بر اساس مجموع ظرفیت سالن‌ها، امکان استقرار شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی و ارائه سرویس مناسب به آن‌ها، دسترسی به مجموعه و سالن‌های نمایش، بهره‌گیری از اینترنت و اختصاص فضایی براي پذیرایی و پارکینگ مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، پردیس سینمایی ملت به عنوان میزبان اهالی رسانه در این دوره از جشنواره توسط شورای سیاست گذاری انتخاب شد.
این پردیس بامجموع ١٠٨٩صندلی ، بیشترین ظرفیت را در بین گزینه‌های بررسی شده دارد و از نظر سیستم نمایشی نیز تنها پردیس سینمایی مجهز به نمایش باکیفیت D-Cinema در همه سالن‌ها ست.
مجهز بودن به فیبر نوری، دیگر امکان این پردیس است که امکان فعالیت مناسب را برای شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و فضای باز در طبقات نیز امکان بهره‌برداری فعالیت‌های جانبی اهالی رسانه را فراهم می‌سازد.
از دیگر تغییرات جشنواره امسال، تغییر در اعضای شورای سیاست گذاری است؛ به حکم سیدعباس صالحی و رییس سازمان امور سینمایی، دبیری این دوره از جشنواره را ابراهیم‌داروغه زاده عهده دار شده است.
همچنین در احکامی از سوی محمد مهدی حیدریان، علیرضا رضا داد، علیرضا تابش، حسن خجسته، محمد‌بزرگ‌نیا و ابراهیم داروغه زاده به عنوان اعضای شورای سیاست گذاری سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر منصوب شدند.
وزیر ارشاد: از هزینه های جشنواره بکاهیم
سیدعباس صالحی(وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سخنانی در خصوص برگزاری سی و ششمین جشنواره فیلم فجر و کاهش هزینه های این جشنواره بیان کرده است: بودجه‌بندی جشنواره ها به این صورت است که با حداقل هزینه بيشترين بهره برداری را داشته باشیم و در جشنواره فیلم فجر نيز نه اینکه مبالغ قبلی غلط باشد اما نگاه این است که از مبالغ بکاهیم. فجر یک جشنواره ملی است که مختص تهران نبوده و نیست و در سالگرد انقلاب باید همه استان ها از این فضا برخوردار شوند».
اما آیا به راستی قرار است هزینه های جشنواره فیلم فجر کاهش پیدا کند؟ این جشنواره همواره هزینه های فراوانی را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است، بدون اینکه آن بازدهی که اهالی سینما از آن انتظار دارند را داشته باشد. با وجود کم و کاستی های فراوان این جشنواره و البته مافیای سینمایی که در بین سینماگران از آن صحبت می شود، همچنان دارای اعتبار است و کسی نمی تواند منکر این باشد که شرکت در جشنواره و دریافت جایزه و حتی نامزد شدن در بخش‌های مختلف آن، می تواند به فروش فیلم و دیده شدن آن کمک خوبی کند.
کدام فیلم ها به جشنواره فیلم فجر می رسند؟
در حال حاضر هنوز تعداد فیلم هایی که به جشنواره فیلم فجر می رسند، مشخص نیست اما فیلمسازان در تلاش هستند فیلم خود را برای جشنواره آماده کنند.
مصادره
فیلم «مصادره» به کارگردانی مهران احمدی است. عوامل فیلم قصد دارند این اثر را به سی و ششمین فیلم فجر برسانند. مهران احمدی، نخستین کارگردانی سینمایی خود را با «مصادره» تجربه می‌کند. «مصادره» یک کمدی سینمایی است که برای نمایش در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده می‌شود.
همه چی عادیه!
فیلم دیگری که برای نخستين بار قرار است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود، فیلم «همه چی عادیه»، ساخته محسن دامادی است. این فیلم چندی پیش پروانه نمایش خود را دریافت کرده و به تازگی نیز فرم حضور در جشنواره فیلم فجر را پر کرده است. این فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی روستایی است که به دلیل کمبود و بحران آب و به دنبال لقمه نانی به پایتخت مهاجرت می کند. او مجبور به فعالیت در مشاغلی می شود که دانش و تجربه ای از آن‌ها ندارد. عباس غزالی، بهنوش بختیاری، رز رضوی، پژمان بازغی، رضا رویگری، لیلا بلوکات و سحر قریشی، همراه با نگین معتضدی، صفر کشکولی، امیر جنانی و عرفان حسینی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.
اتاق تاریک
با پایان تدوین، مراحل صداگذاری، ساخت موسیقی و ویژوال افکت فیلم به طور همزمان در حال انجام است تا نسخه ای از «اتاق تاریک» در موعد مقرر به دفتر جشنواره ملی فیلم فجر ارسال شود.
«اتاق تاریک» پنجمین ساخته حجازی پس از فیلم‌های در میان ابرها، زندگی خصوصی آقا و خانم میم، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو و مرگ ماهی است.حجازی سه سال بعد از آخرین ساخته اش «مرگ ماهی» ،‌امسال با «اتاق تاریک» به جشنواره فجر می آید. در خلاصه داستان فیلم «اتاق تاریک» آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می دهد.
در وجه حامل
فیلم سینمایی «خیابان دیوار» به تهیه کنندگی مصطفی‌کیایی و کارگردانی بهمن کامیار با تغییر نام به «در وجه حامل»، فرم حضور در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر را با همین نام پر کرد تا دومین تجربه بلند سینمایی کامیار در مقام کارگردان راهی این جشنواره شود.«در وجه حامل» تمامی مراحل فنی را پشت سر گذاشته و نسخه بازبینی آن برای ارایه به دبیرخانه جشنواره آماده است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان آن روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرای مجهولي می شود و در پی حل آن است.
تمامی مراحل فیلمبرداری «در وجه حامل» در تهران انجام شده است و ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید نیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد، جواد زیتونی، بیژن افشار، میثاق جمشیدی، مژده دایی، سید وحید منافی، مهدی میری، پاوان افسر، اکبر مددی مهر، غلامحسین عباسی، مهران آتش زا، فرزاد سینا، شهرزاد بخشی، مهران فراهانی، فاطمه بابایی، رضوان جعفری، حمیدرضا خسرویون، محسن کیایی و رعنا آزادی‌ور در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
گرگ بازی
فیلم سینمایی «گرگ بازی»، ساخته عباس نظام‌دوست که این روزها تمام کارهای فنی آن پایان یافته و آماده اکران است و قرار است برای نخستين‌ بار در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته شود. این فیلم فرم جشنواره را نیز پر کرده است.عباس نظام‌دوست، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «گرگ بازی» گفت: تمام کارهای فنی این فیلم به طور کامل به پایان رسیده و آماده نمایش شده است و در نظر داریم آن را برای نخستين بار در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر به نمایش بگذاریم.«گرگ‌بازی» روایت کننده داستان چند دوست قدیمی است که یک شب در خانه‌ موروثی یکی‌شان جمع می‌شوند که با ورود مهمانان تازه وارد به جمع، ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد.علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سهیلا گلستانی، سعید چنگیزیان، مهسا علافر، فهیمه‌امن‌زاده، احسان گودرزی، امیرحسین قدسی، حمید پورآذری، ژرژ پطرسی، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی و قاسم فرمانبردار در این اثر به ایفای نقش می پردازند.
دِرِساژ
فیلمبرداری «دِرِساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه و تهیه کنندگی روح ا... برادری و سمیرا برادری، به تازگی در شهر کرج به پایان رسید. «دِرِساژ» ، عنوان نخستين فیلم بلند سینمایی پویا بادکوبه است که بخش عمده ای از فیلمبرداری آن در کرج انجام شد و اواخر هفته گذشته در لوکیشن اصلی فیلم، حوالی مهرشهر به پایان رسید. همچنین تدوین این فیلم توسط سپیده عبدالوهاب آغاز شده است. اولین نمایش «دِرِساژ» در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر امسال است.«دِرِساژ» کلمه ای فرانسوی به معنای نظم و قانون است. همچنین رشته‌ای در ورزش سوارکاری است که در آن سوار اسب خود را به اجرای مجموعه ‌حرکات دقیق و هماهنگ با ترتیب و زمان‌بندی مشخصی وا می‌دارد تا میزان هماهنگی خود با اسب و آزمودگی حیوان را نشان دهد. میزان مطیع بودن اسب،‌ شاخصی برای امتیاز داوران است.این فیلم قصه دختر ١٦ ساله‌اي را روايت مي‌كند که در دوراهی ایستاده است و فضای متفاوت و جدیدی را درباره شکل ارتباطات، مشکلات و شرایط نوجوانان امروزی جامعه به تصویر می کشد. در این فیلم علی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی فر، علیرضا آقاخانی، سیامک ادیب، جلال فاطمی، لویی سیفی، یسنا میرطهماسب، باسط رضایی، به آفرید غفاری، شایان فصیح زاده، رامبد مطلبی، مهرانا سمامی و با معرفی نگار مقدم به ایفای نقش می پردازند.
آستیگمات
مراحل فنی فیلم سینمایی «آستیگمات» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجیدرضا مصطفوی ادامه دارد. به تازگی ساخت تیتراژ فیلم توسط احسان برآبادی به پایان رسیده است و مراحل اصلاح رنگ فیلم توسط سامان وفایی و روزبه رایگا، مدیر فیلمبرداری این فیلم ادامه دارد.
«آستیگمات»، دومین فیلم مجیدرضا مصطفوی بعد از «انارهای نارس» است که در جشنواره های خارجی نیز حضور داشت و توسط انجمن جهانی منتقدان سینمایی (فیپرشی) مورد توجه قرار گرفت.فیلمبرداری این فیلم که به قلم مشترک پیام کرمی و مصطفوی به نگارش درآمده است، اواسط بهمن سال گذشته آغاز شد و آخر اسفند به پایان رسید و نخستین نمایش «آستیگمات» در صورت به پایان رسیدن مراحل فنی در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر خواهد بود. مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، حسام محمودی، محمد شاکری و با حضور نیکی کریمی در این فیلم ایفای نقش می کنند.
گاباره
فیلم سینمایی «گاباره» به کارگردانی مصطفی الماسی نیز مراحل تولید خود برای رسیدن به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر راطی می کند. نویسندگی این فیلم را جواد مقیمی عهده دار است. این فیلم نگاهی به داستان «عزاداران بیل» نوشته غلامحسین ساعدی که فیلم «گاو» نیز از روی آن ساخته شده، داشته است. روایت این فیلم در روستایی می گذرد که امکانات دنیای مجازی از قبیل تلگرام، اینستاگرام و ... در آن رسوخ کرده است. در این روستا مش حسن می میرد و گاوش فرار می کند و وارد جامعه می شود و در ادامه داستان هایی به وجود می آید. از یک زاویه دیگر این فیلمنامه از نمایشنامه «كرگدن» نوشته اوژن یونسکو نیز وام گرفته است. این فیلم به گونه ای نقدی به فضای مجازی دارد. رسول یونان، لیلا موسوی، خاطره‌مهربان، از جمله بازیگران این فیلم هستند. «گاباره» را می توان به نوعی یک کمدی سیاه دانست.
میان تیتر
دیروز آخرین روز ثبت نام فیلم ها برای شرکت در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود. پس از این فیلم ها در مرحله اول داوری قرار می گیرند و از بین فیلم هایی که به دبیرخانه این جشواره ارسال می شوند تعدادی از آن ها برای اکران در جشنواره انتخاب می شوند. امید است امسال با توجه به تغییرات مختلف در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تغییر در اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر، شاهد جشنواره بهتری از سال گذشته باشیم. همچنین کیفیت فیلم ها در این جشنواره از اهمیت بالایی برخوردار است که متاسفانه سال گذشته شاهد این کیفیت نبودیم.شاید بتوان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر را یکی از درخشان ترین دوره های آن دانست و اهالی سینما و مردم امیدوار هستند تا مجدد چنین دوره ای را تجربه کنند.